Πρόκειται για τον γνωστό και εκπληκτικά περίπλοκο μηχανισμό που δεν έπρεπε να υπάρχει το 80 π.Χ. όταν βούλιαξε μαζί με το καράβι. Είναι η πιο περίπλοκη γνωστή μηχανική κατασκευή μέχρι το τέλος του Μεσαίωνα.
Η πιο εντυπωσιακή πλευρά του μηχανισμού είναι ότι περιέχει το περίπλοκο σύστημα ενός διαφορικού γραναζιού που εφευρέθηκε ξανά γύρω στο 1800. Η ύπαρξη αυτού του περίπλοκου συστήματος οδοντωτών τροχών αποδεικνύει ότι η ελληνική μηχανική ήταν πολύ πιο ανεπτυγμένη από όσο πιστεύεται. πηγή