Η ρευστότητα που επικρατεί και στους τρεις σημαντικούς κλάδους θαλάσσιων μεταφορών (δεξαμενόπλοια, ξηρό φορτίο και εμπορευματοκιβώτια) αποτελεί παράλληλα πεδία ευκαιριών για τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν σημαντική ρευστότητα, αλλά και δυνατότητες χρηματοδότησης των επενδυτικών τους σχεδίων από ελληνικές και διεθνείς τράπεζες.
Κινούμενες με την ευελιξία που τους παρέχει το επιχειρηματικό μοντέλο που ιστορικά ακολουθεί ο ελληνικός εφοπλισμός, αξιοποιούν τις ευκαιρίες που δημιούργησε η κρίση και συνακόλουθα η πτώση των τιμών αγοράς ή ναυπήγησης πλοίων και εισέρχονται σε νέους τομείς ή αλλάζουν τα σχέδιά τους, ενισχύοντας την παρουσία τους σε τομείς που εκτιμούν ότι υπάρχουν περισσότερες και πιο κερδοφόρες προοπτικές.
Επανατοποθετήσεις
Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι τελευταίες παραγγελίες που αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Golden Destiny. Η Alfa Tankers, συμφερόντων της οικογένειας Κανελλάκη, προχώρησε στην επανατοποθέτηση στα ναυπηγεία Hyundai Samho τεσσάρων bulk carriers 82.000 dwt το καθένα με παράδοση το διάστημα Ιούλιος του 2012 μέχρι και το Δεκέμβριο του ιδίου έτους, ακυρώνοντας παράλληλα την παραγγελία για δύο δεξαμενόπλοια τύπου aframax.
Την ίδια κίνηση έκανε και η Kyla Shipping, συμφερόντων της οικογένειας Λιβανού. Προχώρησε στην παραγγελία τεσσάρων bulker carriers 82.000 dwt, ακυρώνοντας ταυτόχρονα τη ναυπήγηση δύο δεξαμενόπλοιων suezmax.
Κινήσεις διαφοροποίησης ή επέκτασης σε άλλους τομείς έγιναν γνωστές και από άλλες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες.
Οπως αναφέρει στην τελευταία έκδοσή της η Tradewinds, ο όμιλος Λάτση, μέσω της Consolidated Marine Management, επανέρχεται στον τομέα των bulk carriers. Προχώρησε στην παραγγελία δύο πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου τύπου kamsarmax 82.000 dwt στα ναυπηγεία Hyundai Μipo.
Η Consolidated Marine Management είχε να «περάσει» από τα ναυπηγεία τουλάχιστον πέντε χρόνια. Ο υφιστάμενος στόλος της εταιρείας αποτελείται από τέσσερα ΜR product tankers και πέντε VLGC (Very large Gas Carriers).
Στην ίδια έκδοση, η Tradewinds αναφέρει ότι την είσοδο στον τομέα των containerships εξετάζει και η Thenamaris, η οποία φέρεται να συζητά την παραγγελία οκτώ πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Σημειώνεται ότι τα εμπορευματοκιβώτια ελκύουν, το τελευταίο διάστημα, το ενδιαφέρον των Ελλήνων εφοπλιστών, καθώς ο κλάδος μόλις ανακάμπτει από την κρίση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking μέχρι το τέλος Ιουλίου του τρέχοντος έτους, ελληνικά συμφέροντα απέκτησαν συνολικά 31 containerships από τα 112 συνολικά που άλλαξαν χέρια στη διεθνή αγορά, όταν πέρυσι όλο το χρόνο, από τα 93 containerships που άλλαξαν χέρια, οι Ελληνες απέκτησαν μόλις 10.
Ωστόσο, τα bulk carriers εξακολουθούν να βρίσκονται πρώτα στις προτιμήσεις των Ελλήνων εφοπλιστών και ειδικότερα τα πλοία τύπου kamsarmax.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου «G. Moundreas», στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου σε ένα σύνολο παραγγελιών 117 πλοίων από Ελληνες εφοπλιστές, τα 93 ήταν bulk carriers και εξ αυτών τα 55 kamsarmax. Μόλις δύο ήταν οι παραγγελίες σε containerships.
Στα μεταχειρισμένα
Επίσης, και στην second hand αγορά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipbroking από τα 166 πλοία που αγόρασαν μέχρι το τέλος Ιουλίου οι Ελληνες εφοπλιστές, λίγο περισσότερα από τα μισά (87 πλοία) ήταν bulk carriers.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ πηγή